Tuesday, December 1, 2009

マンハッタンで過ごす26時間 / 26 hours in Manhattan


11月の中旬からボストンとニューヨークへ行っていたので、それ以来ずっとブログを書くことができませんでした。ボストンで5日間、ニューヨークで26時間を過ごした旅でしたが、まずはニューヨークの旅についてお話したいと思います。ニューヨークではあまり時間が無かったので、強行スケジュールのハイライト・ツアーとなりました。

11月23日午前7時半 メガバスでボストンからニューヨークへ向かう
ボストンのバック・ベイ・ステーションから一路ニューヨークへ向かいました。料金は片道驚きの10ドルでしたが、安全で快適な旅でした。インターネットで早く予約をすると、大幅に値引きされるることがあります。

正午 ミッド・タウンの中華屋で昼食
マンハッタンに着き、すごい勢いで人が入って行く中華料理屋さんがあったので入ってみました。覗いてみるとおいしそうで、実際に美味しかったです。牛の煮込みが入った手打ちの麺を食べましたが、日本の手打ちうどんのようでした。税とチップを入れて9ドルでした。

Main Noodle House
住所: 1011 6th Avenue, New York, New York, 10018
電話: (212)869-1130

午後1時 アメリカ最大の日系書店 紀伊国屋書店に立ち寄る
この紀伊国屋書店はアメリカで最大の日系の書店だと思います。日本語の本は大抵どんなものでも見つかります。

午後2時 チェック・イン
スペース・46という日本人のオーナーが経営するゲスト・ハウスのようなホテルに泊まりました。女性のみの相部屋があり、価格はベッドを一晩借りて40ドルでした。ホテル代が高いマンハッタンのミッドタウンにおいてこれは破格だと思います。他の利用者は皆日本の学生さんの様でした。

午後3時 日本風のカフェ ザイヤ・カフェ
紀伊国屋書店に戻り、上階にあるザイヤ・カフェでモンブランを食べました。日本ではモンブランはどこでも見かけるのですが、アメリカではほとんどありません。私はモンブランが好物なので、食べない訳にはいきませんでした。実際食べてみると、お味はまあまあでした。少しがっかりしました。

午後3時半 ジョー・ザ・アート・オブ・コーヒーでエスプレッソを飲む
ここののエスプレッソは素晴らしかったです。過去最高のエスプレッソでした。苦みが無く、こくと豊かな香りで小さなカップが満ちています。ニューヨークにいる時は常連のように、このコーヒー屋さんに通いたいです。ニューヨークに行く理由がまたひとつ増えてしまいました。

午後4時 ロウアー・イースト・サイドと中華街を散策
ロウアー・イースト・サイドにあるパストラミ・サンドイッチが有名なカッツ・デリカテッセンで夕食を取る予定でしたが、予定を変更しました。結局は中華街でバン・ミーというベトナムのフランス風サンドイッチを食べたのですが、パリス・サンドウィッチはニューヨーク・タイムズでマンハッタン一のバン・ミーを出すと記事になるほど評判のお店です。おいしかったです。たったの5ドルでした。お客さんが使えるトイレが無いのが難点でした。

午後5時半 ニューヨーク一のハンバーガーをシェイク・シャックで食べる
マディソン・スクエア・パークにあるシェイク・シャックで二度目の夕食を取りました。シャイク・シャックはニューヨークの著名なシェフがオーナーで、ニューヨークのベスト・バーガーを出すと名高いお店です。今回シェイク・シャックに行くことが出来てラッキーでした、というのも屋外にあるため冬は閉店してしまいます。ハンバーガーがかなりおいしかったです。屋外でおいしいハンバーガーとビールを頂きながら、頭上に輝くマンハッタンの夜景を眺めました。こんな素敵な体験をするのに掛かったお金はたった10ドルでした。シェイク・シャックは私が好きなハンバーガーのトップファイブに加わりました。

午後7時 リンカーン・センターでオペラを観劇
メトロポリタン・オペラの「フィガロの結婚」をリンカーン・センターで見ました。私の席はかなり上階にあるバルコニー席で、部分的にしか舞台が見えないということだったのですが、幸いにも舞台のほとんどを全てを見渡すことができました。これまでオペラを見たことが無かったので楽しめるか不安でしたが、とても面白かったです。フル・オーケストラの演奏と壮大な劇を楽しみました。普段は舞台よりも映画の方が好きなのですが、メトロポリタン・オペラは違いました。癖になりそうです。ニューヨークに来たら、きっとまたオペラを見に行くと思います。

11月24日 午前8時 ブルックリンよりブルックリン・ブリッジを渡る
これまでニューヨークで見た中で一番美しい光景でした。左手に自由の女神、右手にはエンパイア・ステート・ビルとクライスラー・ビルが遠くに見え、その真ん中をマンハッタンに向かって歩きました。歩きながらマンハッタンでの忘れられない思い出が次々と脳裏に浮かび、言葉にならない思いが胸に溢れて、少しだけ泣いてしまいました。ニューヨークは私にとって今も特別な街なのだと思いました。

午前9時 セックス・アンド・ザ・シティーで有名なシティー・ベーカリーに行く
シティー・ベーカリーはおそらく全米でも屈指の名店だと思います。初めてシティー・ベーカリーのパンを食べたとき、余りのおいしさに目が覚める思いでした。でも今回、ちょっと味が変わったように思いました。もしかしたら今はクリーブランドのオン・ザ・ライズ・アルチザン・ブレッドの方が好きかもしれません。いずれにしても次にシティー・ベーカリーに行った時に、どうだったのか明らかになるでしょう。様子を見たいと思います。それとも私がすっかりクリーブランドの人になったから、そう感じたのでしょうか?

午前10時 世界一のスモーク・サーモンをバルネ・グリーングラスで食べる
伝説的なコーシャー・デリカテッセン。この店の魚の薫製は世界一だと言われています。私はスタージェオンという白身とノヴァ・スコッティアというスモーク・サーモンが脇に付いたスクランブルエッグ、絞り立てのオレンジ・ジュース、コーヒー、そしてベーグルを食べました。クリーム・チーズとこのスモーク・サーモンを載せて食べた焼きたてのベーグルは我を忘れる程美味しかったです。サービスも素晴らしく、ベテランの店員さんがまるで友人に接するかのようにお客さんの面倒を見てくれます。誰もが気持ちよく美味しい思いを体験できる場所だと思います。朝食に30ドルは少々お高いように聞こえますが、十分価値があると思います。

午前11時 世界中の食材が揃うグルメ・スーパー ゼイバース
ここは私の夢が叶う場所です。どんな調理用具でも、チーズでも、食材でも見つかります。私はゼイバースが好きでたまりません。特に自家焙煎のコーヒーは素晴らしいです。

ニューヨーク現代美術館付きのショップはいつ行っても楽しく、一風変わった美しい品々を取り揃えています。友達や家族のお土産を買うのに重宝しています。

ここは誰にも教えたくない私のマンハッタンの隠れ家です。建物自体美しく、また蔵書も充実しています。美術、建築、デザイン、文学が好きな人なら、必ず気に入った本が見つかると思います。その場にいるだけで、満ち足りた気持ちになります。

午後1時半 セントラル・パークを散歩
もしセントラル・パークに行ったことがなければ、是非一度行ってみて下さい。セントラル・パークはマンハッタンの中でも最も美しい場所だと思います。セントラル・パークを歩いていると、今自分はマンハッタンにいるのだと感じます。

午後2時 ミッド・タウンの日本食材店 やぐらで買い出し
やぐらは余り知られていませんし、非常に分かりにくいのですが、よく探すと41丁目のザイヤ・カフェの隣にあります。小さいけれども日本の食材は一通り揃い、しかもお弁当や丼のメニューが豊富です。店内に食事ができる一角があります。

以上!


I have been away from my blog since I left for Boston in mid-November, but now I am back! I spent 5 days in Boston and 26 hours in Manhattan. It was quite a nice trip. I would like to tell you about my time in Manhattan first.

I did not have much time, this trip was more like a whirlwind of NYC. Here is what I did in 26 hours.

Nov. 23rd, 7:30 AM: I left Boston on Megabus from Back Bay Station. The fare was only ten dollars for a one way trip. It was also safe and comfortable. If you reserve your spot very early in advance, you might get a big discount on your fare.

12:00 PM: Chinese lunch in Midtown
I arrived in Manhattan and went to a Chinese restaurant, which had people lined up on the street. Their food looked good, and it tasted good too. I had a bowl of noodles in soup with beef stew. Their noodles were homemade, and they tasted like homemade Udon noodles. I liked it a lot. I paid $9 including tip and tax. The restaurant information is below.

Main Noodle House
Address: 1011 6th Avenue, New York, New York, 10018
Phone: (212)869-1130

1:00 PM: Visiting Kinokuniya Book Store
Next, I went to Kinokuniya Book Store. This is the largest Japanese book store in the United States. You can find any sort of Japanese books there.

2:00 PM: Hotel check-in
I arrived at my hotel: SPACE 46. This hotel is sort of like a youth hostel owned by a Japanese. I stayed in a girls-only dormitory room. One bed for one night in Midtown was just $40 . This is quite a good deal though all the other guests seemed to be Japanese college students.

3:00 PM: Coffee time at Zaiya Cafe
I went back to the Kinokuniya Bookstore, and visited a coffee shop called Zaiya Cafe upstairs. I had a chestnut cake called "Montblanc." This kind of cake is very popular in Japan and one of my favorites. However, it is almost impossible to find chestnut cake in the States, so I was not able to resist trying it. Actually, their "Monblanc" was not the best I have had. It was a little bit disappointing.

3:30 PM: Coffee at JOE the Art of Coffee
I had a cup of espresso at JOE the Art of Coffee at Grand Central Station. Their espresso was superb. The best espresso I have ever had. This coffee shop impressed me so much that I wish I could be a regular, but I don't live in the city. JOE the Art of Coffee is another reason for me to come back and visit NYC again.

4:00 PM: Strolling around the Lower East Side and Chinatown
I walked through the Lower East Side and passed by Katz's Delicatessen, which is famous for their huge pastrami sandwiches. I was planning to eat dinner there, but I didn't. I kept on walking to Chinatown and ended up eating a Vietnamese-style french sandwich called "Banh-Mi" at a restaurant called Paris Sandwich. The New York Times featured this restaurant as the best Banh-Mi sandwich shop in Manhattan. Their sandwich was good though I couldn't compare it with other Banh-Mi sandwiches because it was the first time for me I tried it. They didn't have a restroom for customers, which was a minus.

5:30 PM: Dinner at Shake Shack in Madison Square Park
I had my second dinner at Shake Shack in Madison Square Park. Shake Shack is a famous hamburger shop owned by Danny Meyer, the owner of Gramercy Tavern. He is one of the most celebrated chefs in Manhattan. I was lucky that I was able to try it this time because it was still open and not so crowded. Shake Shack is outdoor in the Park, so it is closed in winter. The whole experience at this small hamburger shop was wonderful. My hamburger was excellent, and I enjoyed the beautiful night view of Manhattan while eating a very good hamburger with a glass of beer. Shake Shack hamburger ranked in the top five on my list. I paid just $10 for the experience.

I arrived at Lincoln Center to see "Le Nozze di Figaro" by the Metropolitan Opera. My seat was far up in the balcony, and I was told that I would only have a partial view of the stage. To my surprise, I was able to oversee almost the whole stage from my seat. It was the first time I saw a live opera, I was a little worried it would be too long, but actually time went so fast! It was really fun. I listened to the beautiful full orchestral music and watched magnificent drama. I usually like movies better than plays, but the Metropolitan Opera was such a different experience. I felt like I could really get hooked on it. I definitely would like to come back to see another opera.

Nov. 4th, 8:00 PM: Crossing Brooklyn Bridge from Brooklyn
This was the most beautiful view in New York City. I was standing within view of the Statue of Liberty, the Empire State Building, and the Chrysler Building. The scenery reminded me of all the unforgettable experiences that I had in Manhattan. It made me nostalgic, and I cried a little bit because I strongly felt that New York City was still a very special city to me.

This bakery could be one of the best bakeries in the United States. When I had bread from City Bakery for the first time, I was amazed. Though, I thought their bread had been slightly changed this time. I might like On the Rise Artisan Breads in Cleveland more than City Bakery now. Do you think I just changed my mind because I am a Clevelander now?

10 AM: Breakfast at Barney Greengrass
Barney Greengrass is a legendary Kosher delicatessen in Manhattan. It is said that their smoked fish is the best in the world. I had a scrambled egg with side of Sturgeon and Nova Scotia Salmon, a cup of coffee, freshly squeezed orange juice, and a bagel. Smoked salmon with cream cheese on the bagel tasted absolutely delicious. Their servers are very nice and take good care of customers as if they were you friends. I am sure you will enjoy yourself and order wonderful dishes at Barney Greengrass. I paid more than $30 for breakfast, but it was well worth it.

11 AM: Shopping at Zabar's
This is my paradise, where my dream comes true. Zabar's sells just about any kind of kitchen tool, cheese, and gourmet food. I am in love with this store. I especially like their flavored coffee.

12 PM: Shopping at MoMA Store
MoMA Store is a very good design store. I love shopping here for my friends and family.

1 PM: Shopping at Rizzoli Bookstore
This is my secret hideaway in Manhattan. The building itself is beautiful, and their collection is amazing too. You will always find something interesting at Rizzoli Bookstore if you love art, design, or literature. Just being at this bookstore makes me happy.

1:30 PM: Taking a walk in Central Park
If you had never been to Central Park, you must go there because Central Park is one of the most beautiful landmarks in Manhattan. Walking through the Central Park truly makes me feel that I am in Manhattan.

2:00 PM: Shopping at Yagura: a Japanese grocery store in Midtown
Yagura is not known so much, and it is difficult to find, but if you look carefully, you will find it next to Zaiya Cafe on 41th street. Yagura is small, but you can find almost any ingredients for Japanese cooking. Yagura offers a variety of obento boxes and rice bowls. It also has a small eat-in corner in the store.

That's it!