Monday, December 14, 2009

ボストン旅行 / A trip to Boston

ずっと長いことボストンに行ってみたい思っていたのですが、ついに先月訪れる機会がありました。ボストンは思ったよりもずっと小さな、落ち着いた街でした。ボストンに行ったら絶対にやるぞと思っていたことが二つあります。ひとつは最高のロブスターロールを見つけること、もうひとつはサミュエル・アダムスの工場見学に行くことです。この二つの願いは無事果たされました。その他にもいくつか楽しいこと、おいしいことがありましたしたので、それについても少しお話させて下さい。

11月18日(水)
おいしいニューイングランド・クラム・チャウダーを食べたかったのでスが、残念ながらその思いは果たされせんでした。でも試したお店の内のひとつで飲んだ生ビールが最高においしかったです。ユニオン・オイスター・ハウスではビールの担当者が注文をする前に私の好みを聞き、いくつか試飲させてくれました。そして良く冷えたグラスを良くに冷えたビールを注いで出してくれました。おいしいクラムチャウダーには出会えませんでしたが、ビールを試飲させてくれたバーはこれまでに無かったので、なかなかに嬉しい体験でした。

その後ホテルに帰る前に、ボストン美術館に立ち寄りました。というのもその日は水曜で、午後4時以降は入場料が任意の寄付となるからです。ボストン美術館の心ある計らいのお陰で私の入場料は無料でした。よく評判を耳にする東洋美術作品を見たかったのですが、改修中であったため、ほとんどの作品は展示されていませんでした。

11月19日(木)
数年前ブルーノート東京で初めてサミュエル・アダムスを飲んで以来ずっと、サミュエル・アダムスファンなのですが、ついに工場見学へ行ってきました。見学中にサミュエル・アダムスに使っているホップをなんと食べさせてもらったのですが(味見程度にです)、そのままでも非常においしくて驚きました。サミュエル・アダムスが本当に材料を厳選して作っている証です。見学後、できたてのビールを試飲しました。おいしかったのですが、ガイドの方の話が長く、ビールを目の前にして長く待たされたので、ちょっとがっかりしてしまいました。

そしてこれがボストン旅行のハイライトです。最高においしいロブスター・ロールを食べました。ジェームズ・フック・アンド・コーはロブスターの卸問屋で、事務所の一角で持ち帰り用のシーフードを売っています。ロブスター・ロールとスクアッシュ・スープを買って食べたのですが、ロブスター・ロールがたまりませんでした。溢れんばかりにロブスターの身が入っており、食べても食べてもまだあります。味付けはシンプルにマヨネーズであえただけなのですが、それが一層ロブスターの繊細な風味を引き立てます。ボストンで食べた一番おいしい食事でした。

11月20日(金)
この日の出来事でひとつお伝えしたいことはB & G オイスターに行ったことです。ボストンでは非常に有名なお店なのですが、印象に残るような質の料理やサービスではありませんでした。ただマサチューセッツ産の生ガキは珍しく、おいしかったです。

11月22日(日)
お昼に中華街で飲茶を食べました。ヘイ・ラ・ムーン・レストランの飲茶はこれまでで食べた飲茶の中で一番おいしかったです。アメリカの中華料理は油っこいと思うことが多いのですが、ここの中華は完璧でした、そして価格も手頃です。クリーブランドにもこんな飲茶を食べられるところがあればと思いました。

五嶋龍さんのコンサートを聞きに行くために、ハーバード大学に行ってきました。五嶋さんは日本とヨーロッパで活躍するバイオリニストですが、ハーバードの学生さんなので、時々大学でもコンサートを行います。実は今回コンサートではなく、そこに来ていたお客さん達が印象的でした。お客さんの多くはハーバードの学生さんのようで、彼らの希望と情熱に満ちた前向きなエネルギーを同じ空間にいるだけで感じました。自分もなりたい自分に向かって今一度努力をしたいという気持ちになりました。


I had always wanted to visit Boston for quite some time. I finally made it there last month. Boston was much smaller than I expected, but it was such an elegant city. There were two things I resolved to do in Boston: find a real lobster roll, and to visit the Samuel Adams Brewery. I did both of these and also saw some other things in the city too.

Wednesday, Nov. 18, 2009
I wanted to find some really good New England clam chowder, but it didn't work out. However, I did have a beer on tap at one of the oyster bars that I thought was great. Both beer and the glass were perfectly chilled, and the brew master let me try several kinds of beer before I ordered. I was pretty happy at the Union Oyster House. Before I went back to my hotel, I stopped by the Museum of Fine Arts because it was Wednesday night, and on Wednesdays the admission is a voluntary contribution after 4 PM. Thanks to the museum, my admission was free. I wanted to see their famous Asian art collection, but most of the pieces were not on view because the museum was under construction.

Thursday, Nov. 19, 2009
I have been a big fan of Samuel Adams since I tried it for the first time at Blue Note Tokyo years ago. I finally went on a tour of their brewery. During the tour, I sampled their hops, which tasted surprisingly good. I was impressed because that means they obviously use very high quality ingredients. After the tour, I tasted freshly brewed Sam at the tasting room. It was good, but the guide had kept us too long before we sipped. That tempered my excitement.

By far the biggest highlight from my Boston trio was the superb lobster roll I had. It was the best lobster roll I have ever had. It was only about $10. I bought it at James Hook & Company. James Hook & Company is in the business of lobster wholesaling, so their lobster is fresh and inexpensive. I bought a lobster roll and a cup of squash soup in a corner of their office. Their lobster roll was filled with a large amount of lobster meat and was simply seasoned with mayo. The simplicity made it possible to taste the flavor of lobster. It was simply delicious and was hands-down the best dish I had in Boston.

Friday, Nov 20, 2009
The most notable item from this day was my visiting B & G Oysters, which is one of the most famous restaurants in Boston. Their oysters were delicious, and it was pretty unusual to taste good oysters from Massachusetts. However, my experience at B & G oysters was not satisfying. Unfortunately, both their service and food were not impressive.

Sunday, Nov 22, 2009
I had the best dim sum I have known at Hei La Moon Restaurant in China Town. While I usually find Chinese food in the States to be greasy, their food was perfect. It was also inexpensive. I liked it very much. I wish this restaurant were in Cleveland.

I went to Harvard University to go to a concert featuring Ryu Goto at night. Ryu Goto is a famous violin soloist in Japan and Europe. He gives a concert at Harvard University from time to time because he is a student there. I was actually more impressed by the guests in the hall, than by the concert this time. Many of the guests seemed to be the students at Harvard University. The energy and excitement from the young students were so palpable. It was contagious. It made me want to strive to be the person I want to be, just as they were.